Wednesday 2 January 2013

Perjalanan Mencari Guru Mursyid

Masih terkenang dalam memoriku perjalanan getir mencari guru mursyid...penuh onak dan duri seumpama berjalan di atas mata pedang ...
Pada mulanya aku hanya belajar ilmu dunia dengan tok sepupu ku Tok Cik Nab ... beliau bagi ayat yang membuatkan kita laju bila berjalan atau berlari ...selepas itu menuntut ilmu jampi serapah dari nenekku Wan Mariam...banyak ilmu pengasih yang nenekku bagi...aku juga belajar dari Pak Saudaraku Ayah Kob di Kpg Temangan, semasa ku berumur 13 tahun aku belajar di pondok sungai durian kuala krai, di sini banyak ilmu perubatan islam dan ilmu kebatinan melayu aku dapat ..setelah 2 tahun setengah di pondok aku menyambung belajar di sek men arab syamsul maarif pulai chondong, ilmu makin bertambah guru makin ramai semasa ini aku belajar silat dan ilmu kebatinan makin giat lagi. pantang dengar bomoh atau pendekar yang handal pasti aku akan pi belajar .aku kena kepanasan isim semasa tingkatan 4 , seramai 41 orang bomoh dan tok guru mengubatku ,,, akhirnya aku berjumpa guru mursyid ku yang pertama bernama hj mat nara, yang mengubatku sampai aku sembuhhh....setelah itu aku dibawa berjumpa hj mat Fatani di tumpat, dengan guru ku ini aku di ajar mengenali ilmu tarikat syaidi ahmad badwi ...hingalah aku kenal diriku yg sebenarnya...dan ku kenal tuhanku alhamdulillah

7 comments:

  1. ALHAmdulillah.boleh bagi alamat saya sangat berminat untuk belajar,dari guru-guru yang ARIFIN.

    ReplyDelete
  2. Pak do lil-rumah dia dkt sek ren pangkal meleret machang kelantan.

    ReplyDelete
  3. Pak do lil-rumah dia dkt sek ren pangkal meleret machang kelantan.

    ReplyDelete
  4. Mcm mne nak jmpa pak do lil nh tuan...
    Boleh bagi alamat lengkap
    Msh ada lagi ke tuan guru nh?

    ReplyDelete
  5. okb pak do lil masih ada , rumahnya dekat dengan sk pangkal meleret machang kelantan, tanya orang kampung situ semua orang kenal

    ReplyDelete
  6. Salam tuan han mdali..boleh xdptkn nom tfon tuan..ataupn bleh x tuan hbungi sya d 0199269409@01119406723..ada keizinan sya nk brbat dgn tuan

    ReplyDelete